Arbeiderpartiet / Sandra Skillingsås / Flickr [CC BY-ND 2.0]
Utdatert kommunikasjon kostet Arbeiderpartiet seieren
Politikere må være åpne om både gode og dårlige sider av en politikk og innrømme feil: Snakke om det positive, MEN også det negative.
Peter Mandelson, Tony Blairs spinndoktor, har hevdet at nøkkelen til Blairs og New Labours valgsuksess var at de var først ute med en helt ny kommunikasjonsstrategi. Dette var en strategi hvor de byttet ut «enten eller» med «både og».
En strategi Arbeiderpartiet har fulgt slavisk siden. Men som partiets valgresultat viser så er Tony Blairs suksessoppskrift nå oppbrukt - fremtidens valgvinnere vil være de som finner den neste vinneroppskriften.
De siste tiårenes politiske kommunikasjon kan deles i to epoker: Før og etter New Labour. Før New Labour baserte kommunikasjonen seg på «enten eller»-retorikk. Dette var Thatcher og Reagans epoke, og kommunikasjonen var konfliktdrevet.
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her