Vesten vil aldri bli helt selvforsynt av bilbatterienes bestandeler, sier JB Straubel (t.v.). Derfor mener han at resirkulering kan bli et spørsmål om energisikkerhet. – Gjenvinner vi råmaterialene, er vi mindre avhengige av gruvene i Kina.
Vesten vil aldri bli helt selvforsynt av bilbatterienes bestandeler, sier JB Straubel (t.v.). Derfor mener han at resirkulering kan bli et spørsmål om energisikkerhet. – Gjenvinner vi råmaterialene, er vi mindre avhengige av gruvene i Kina.

Et spørsmål om energisikkerhet

Tesla-grunnlegger JB Straubel mener resirkulering av bilbatterier kan bli viktig for Vestens energisikkerhet.

Publisert

– Jeg hører nok selvisk ut nå, men jeg mener resirkulering av bilbatterier også handler om energisikkerhet, sier JB Straubel.

Straubel er nok ukjent for mange, og selv de som kjenner til ham, vil nok si at han er kjent for å være ukjent – han er tross alt mannen bak Mannen, andrefiolinen i en av 2000-tallets mest omtalte oppstartsbedrifter. I femten år var Straubel teknologidirektør i Tesla. Her bidro han til utviklingen av Roadster, Model S, Model 3, Model X og Model Y. Særlig viktig var innsatsen hans for forbedringen av batteriteknologien, som har gjort Tesla til masseprodukter, og Elon Musk til verdens rikeste mann.

Musk sa nylig at hans største feilgrep i Tesla, var at han ikke grunnla selskapet kun med Straubel. Straubel var ikke bare et av selskapets lysende hoder, men også selskapets arbeidshender. Han var den lavmælte gutten fra Midtvesten, som monterte sin første elektriske bil allerede som fjortenåring, og tok mekkinga til nye høyder i Tesla. 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 749,-
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1199,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS