Et uuttømmelig kunstverk

Roger Scruton viser de filosofiske innsiktene i Wagners Ring-syklus. Det er nesten så man undrer om ikke kunsten er størst, når alt kommer til alt.

Publisert Sist oppdatert

[fact_box fact_box_id="98539"]

Da den britiske musikologen Deryck Cooke brått døde av hjerneblødning 27. oktober 1976, etterlot han seg sin analyse av Richard Wagners Nibelungens ring («Ringen») uferdig. Cookes ambisjon var å gjennomføre en fullstendig gjennomgang av Ringens tekst, verkets tilblivelse, dets musikalske og språklige oppbygning. Han rakk å fullføre arbeidet med Ringens første del, «Rhin-gullet», og resultatet av dette antyder hvilken omfattende ressurs vi ville hatt tilgjengelig, om I Saw the World End: A Study of Wagner's Ring hadde blitt fullført. (Skissene til den kompositoriske analysen ble spilt inn av Cooke, og er til uvurderlig hjelp for den som vil forstå Wagners revolusjonære bruk av musikk i opera).

Den konservative filosofen og – i tillegg til mye annet – komponisten Roger Scruton, har med The Ring of Truth: The Wisdom of Wagner’s Ring of the Nibelung plukket opp tråden etter Cooke, en person han åpent innrømmer å stå i gjeld til.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS