Religion er en vare på linje med hårklipp og øl

Kan religion sees på som en vare som tilbys i et marked og analyseres ved hjelp av økonomisk teori? Ja, mener professor i religionshistorie Torkel Brekke i sin nye bok Faithonomics.

Publisert Sist oppdatert

[fact_box fact_box_id="99191"]

I Faithonomics – Religion and the free market bruker Brekke økonomisk teori for å analysere religiøse samfunn verden rundt, med et særlig blikk på hvordan statens inngripen i det religiøse livet kan ha utilsiktede konsekvenser. Det kan høres tørt ut, men det fungerer godt og er til tider riktig så underholdende. Boken favner vidt og Brekke analyserer religiøse markeder i islam, hinduismen, buddhismen og middelalderens katolisisme.

Fransiskanermunkene og McDonalds

Hvem har for eksempel tenkt på fransiskanermunkenes fremvekst i Europa på 1600-tallet som verdens første, og også svært vellykkede franchise-ordning? Torkel Brekke tar det et steg lenger og mener at det er ikke så stor forskjell på middelalderens fransiskaner-franchise og vår tids McDonalds-franchise.

Fra en som selv har jobbet både i og med franchiseselskaper, kan jeg bare si at paven i Roma i middelalderen utviste en særdeles god teft for hvordan man kan legge opp en franchiseordning til glede for både hovedfranchisen (Vatikanet og paven) og de enkelte franchisetakerne.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS