KULTUR
Anna Lapwood foran Nidarosdomen.
Foto: Anna Lapwood
Med orgel på TikTok: Anna Lapwood gjør tradisjon tilgjengelig
Britiske Anna Lapwood har gjort pipeorgelet til et viralt fenomen – og introdusert en ny generasjon for instrumentet med klangen av både Bach og Taylor Swift. Nå gir hun ut plate spilt inn i Nidarosdomen.
Hvor mange 20-åringer kan si at de har et forhold til orgelmusikk? Frem til nylig var svaret trolig svært få, utover det man har hørt under diverse kirkebesøk gjennom livet. Nå følger to millioner mennesker den britiske organisten Anna Lapwood på TikTok og Instagram, hvor hun deler videoer av seg selv som spiller alt fra barokk til filmmusikk – fra det hellige til det populærkulturelle – på majestetiske pipeorgler, ofte sent på kvelden i tomme kirker eller konserthus.
Lapwood, som fredag denne uken ga ut albumet Firedove – innspilt i Nidarosdomen – er blant de mest synlige ambassadørene for en musikalsk tradisjon som lenge har stått i fare for å visne bort fra offentligheten. Kanskje er det nettopp den vanlige erfaringen så mange av oss har med orgel, tonesettende til lite spennende salmer fra gudstjenester i lokale kirker, at det i en tid der religion har vært på vikende front har vært vanskelig å nå nye generasjoner med orgelmusikk. Men her gir sosiale medier en ny formidlingsmulighet og det er denne muligheten Lapwood har grepet og mestret: ikke ved å modernisere musikken, men ved å vise hvordan den klassiske og den populære klangen kan eksistere side om side – og bæres frem med alvor og entusiasme.
TikTok og troverdighet
Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-
Bestill her
Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-
Bestill her
Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her