– Kulturjournalister bør gjøre som andre journalister: kjempe om leserne

Minerva snakker med kritikerne og redaktørene Inger Merete Hobbelstad, Danby Choi og Hilde Sandvik om DNs anmelderkutt – og hva som er grunnen til at kulturstoff selger dårlig.

Publisert Sist oppdatert

Nyheten om at at Dagens Næringsliv slutter å anmelde litteratur, musikk og kunst har gått som en storm blant kulturinteresserte i sosiale medier. Flere sinte lesere har truet med å si opp abonnementet.

Men engasjementet for kulturen i sosiale medier gir ikke utslag i lesertallene. Etter at man fikk verktøy som kunne måle hva folk faktisk leser, og hva de fleste scroller forbi, oppdaget man til manges overraskelse at kulturstoffet stort sett havner helt på bunnen.

Samtidig vet vi jo at folk fortsatt ser film, leser bøker og hører på musikk i store mengder. Man skulle tro at interessen var til stede.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS