Foto: Juha Roininen / EUP Images / Flickr
Norske medier ignorerer EU – prioriterer USA og negativitet
Norske medier ignorerer EU til fordel for USA, med negativ vinkling og svak næringslivsdekning.
EU-relatert stoff dekkes i altfor liten grad, og når det omtales, kommer det ofte fra Nei-siden.
Dette er konklusjonen fra kommunikasjonsbyrået Burson. De har gjort en gjennomgang av mediedekningen av EU-relaterte søkeord i Norge medier.
Etter å ha gått gjennom norske medier de siste tre årene på søkeordene «EU», «Europaparlamentet», «Europakommisjonen», «Europeiske union», «EØS», «EFTA», «ESA», «Rådet for den europeiske union, «EU-direktiv» og «EU-forordring», er konklusjonen klar: EU-relaterte nyheter får bare en tredjedel av oppmerksomheten til amerikansk politikk, selv når man tar bort Donald Trump fra søkene.
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her