IDEER
100% Jönsson – Sveriges nye medielandskap
Svenskene fikk denne uken et nytt mediehus som går rett i strupen på statskanalen SVT. Nyetableringen kaster et brutalt lys over debatten om BBC og NRK, og den pågående maktkampen mellom etablerte og alternative medier.
Faksimile: Henrik Jönsson / YouTube
«I drink your milkshake.»
– Daniel Plainview
There Will Be Blood (2007)
Svenskene har fått et nytt, ambisiøst mediehus. Fra et nybygd studiokompleks på 400 kvadratmeter – strategisk plassert vegg i vegg med SVTs hovedkvarter på Östermalm – lanserte entreprenøren og YouTube-fenomenet Henrik Jönsson lørdag 22. november satsingen 100%. 100% er ifølge Jönsson hverken et «mediehus» eller et «alternativmedium», men «en motstandsbevegelse, en folkebevegelse og en plattform for å gi rom for alle de perspektivene som de etablerte mediene utelater».
Jönsson, en 50 år gammel IT-entreprenør, har i årevis brukt sin populære YouTube-kanal til å teppebombe SVT, Sveriges Radio og andre «maintstream medier» med anklager om politisk slagside og aktivisme forkledd som journalistikk. Fra studiokomplekset på Östermalm, utstyrt med robotkameraer og «state of the art» produksjonsutstyr, går han nå til direkte angrep på allmennkringkasterens posisjon i den svenske offentligheten med profesjonelt produsert alternativt innhold – debatt- og underholdningsprogrammer, podkaster og kommentarjournalistikk.
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her