Jeg syntes lenge at nyheter var kjedelige

Når regjeringen nå vil gi penger til TV2, er et av målene at TV2 skal få nyhetsunnvikerne til å engasjere seg. Men i en tid der mediebildet endrer seg raskt, er det en dyr gjetning.

Publisert Sist oppdatert

Når regjeringen nå vil lyse ut et tilskudd på inntil 135 millioner beregnet på TV2, rettes oppmerksomheten mot en andel av befolkningen som for tiden nevnes i samme åndedrag som falske nyheter, ekkokamre og valget av Trump: nyhetsunnvikerne.

Ifølge en rapport som Trøndelag Forskning og Utvikling utførte for mediemangfoldsutvalget i fjor, er det nemlig slik at denne gruppen ser mer enn andre på kommersiell tv, altså TV2. De har det til felles at de i stor grad unngår nyheter, og heller konsumerer andre typer medieinnhold. De fleste av dem er under 30, og den største andelen er kvinner.

Forskningsrapporten skiller også mellom «myke» og «harde» nyheter, der harde nyheter handler om politikk, økonomi og samfunnsliv. Det er ikke overraskende de harde nyhetene nyhetsunnvikerne velger å unngå.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS