Næringslivet er uendelig mye viktigere enn oljen

Nordmenn forstår ikke hvor tett velferden henger sammen med verdiskapingen i næringslivet utenfor oljen. Det må vi gjøre noe med.

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn under 40 år kobler i liten grad næringslivet opp mot vår private og offentlige finansierte velferd. Det viser en undersøkelse analysebyrået Perceptor tidligere i år gjennomførte på oppdrag av NHO, som kartla befolkningens holdninger til norsk næringsliv.

«Næringsliv» assosieres i stedet med særlig ett ord: olje. I tillegg kommer fisk høyt opp på listen, og mindre hyggelige ord som penger, nedgang, korrupsjon og grådighet.

Folk over 70 år, derimot, som husker en tid før det svarte gullet, assosierer næringslivet med kvalitet, produktivitet og arbeidsplasser.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS