Du er ikke kunden. Du er produktet som selskapet kan tjene mye på å selge videre i fremtiden, skriver Ragnhild Ulltveit-Moe. Illustrasjonsfoto: Pixabay.

Bakdørene til Facebook-infoen din

Facebook har sterke incentiver til ikke å gi uvedkommende adgang til den informasjonen de har om deg. Men det finnes bakdører inn, med en slapp portvokter: Deg selv.

Publisert

Om lag 500 000 nordmenn har konto på Tinder. Når man logger seg inn, må man bruke Facebook- identiteten sin. Har du noen gang tenkt over hva du gir fra deg da?

Det bør du.

Tinders grunninnstilling er nemlig ikke bare at man deler noen utvalgte bilder, men også utdanningshistorikk, jobbdetaljer og vennenettverk.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS