SPALTIST

Til forsvar for McJobs!

De fleste unge vil ikke ha McDonald’s-jobber. Men vi trenger veier inn i yrkeslivet som ikke krever mye formell kompetanse.

Publisert

Jeg liker reklamene for McDonald’s, som for tiden møter oss i gatebildet, på TV og andre steder. De spiller bevisst på at syv av ti unge sier at de ikke vil jobbe hos dem, og forsøker dermed å snu en negativ oppfatning til noe kult.

Undersøkelsen som Opinion har tatt opp i aldersgruppen 18-27 år, blant de som er på utkikk etter heltids- eller deltidsjobb, sier strengt tatt noe litt annet. Målgruppen blir presentert en liste over mulige arbeidsgivere og spørsmålet er: «Hvilke av følgende er det minst aktuelt å søke jobb hos». Da kommer McDonald’s nederst, med 73 prosent som rangerer selskapet blant dem som er minst aktuelle.

Helt siden amerikanerne i 1986 oppfant begrepet McJobs for å betegne lavtlønnede jobber i serviceyrkene, gjerne hurtigmat, har kjeden slitt med lav status. «Burgerflipper» er ikke akkurat en hedersbetegnelse, og amerikansk populærkultur er full av skremsler om at det er der du havner dersom du ikke skjerper deg. Samtidig: I alle disse årene har McDonald’s gitt tusenvis av unge sin første yrkeserfaring og en åpning inn i arbeidslivet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS