Skjermfri oppdragelse eller smarttelefon som barnevakt?

Et av samfunnets nye klasseskiller er digitale.

Publisert Sist oppdatert

Frykten for et digitalt klasseskille er gammel. Men den har nylig endret karakter:

Før engstet man seg for at barn fra lavinntektsfamilier ville bli akademisk akterutseilt fordi de hadde begrenset tilgang på digitale verktøy. Nå uroer man seg heller for at overkonsum av skjermer forderver konsentrasjonsevnen deres og kan bli en snublestein for dem i utdanningsløpet.

En undersøkelse fra Common Sense Media viser  at amerikanske barn fra lavinntektsfamilier tilbringer halvannen time lenger foran skjermer enn barn fra rike familier. Funnet var omdreiningspunkt for en artikkelserie i New York Times sist høst.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS