– I stedet for å gjøre det vanskelig for bilister, gjør vi det enklere og mer attraktivt å velge kollektiv, sykkel eller gange. Bilen har en naturlig plass i Oslo, sier Høyres gruppenestleder i Oslo Hassan Nawaz til Minerva.
Foto: Høyre
– Ikke mer krig mot bilen
Oslo Høyre vil bort fra det rødgrønne byrådets mål om å kutte biltrafikken med én tredel innen 2030, og heller styre etter hvor mange reiser som skjer til fots, med sykkel eller kollektiv.
Gruppenestleder Hassan Nawaz kaller det en nødvendig realitetsorientering.
Under det forrige rødgrønne byrådet styrte Oslo etter et såkalt «trafikkreduksjonsmål»: biltrafikken skulle ned med 33 prosent innen 2030, sammenlignet med 2015‑nivået.
– Altså hver femte bil skulle bort, sier Nawaz oppgitt til Minerva.
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her