– I stedet for å gjøre det vanskelig for bilister, gjør vi det enklere og mer attraktivt å velge kollektiv, sykkel eller gange. Bilen har en naturlig plass i Oslo, sier Høyres gruppenestleder i Oslo Hassan Nawaz til Minerva.

– Ikke mer krig mot bilen

Oslo Høyre vil bort fra det rødgrønne byrådets mål om å kutte biltrafikken med én tredel innen 2030, og heller styre etter hvor mange reiser som skjer til fots, med sykkel eller kollektiv.

Publisert

Gruppenestleder Hassan Nawaz kaller det en nødvendig realitetsorientering.

Under det forrige rødgrønne byrådet styrte Oslo etter et såkalt «trafikkreduksjonsmål»: biltrafikken skulle ned med 33 prosent innen 2030, sammenlignet med 2015‑nivået. 

– Altså hver femte bil skulle bort, sier Nawaz oppgitt til Minerva.

For å lese denne saken må du være abonnent

Minerva er høyresidens dagsavis. For et offentlig ordskifte det er verdt å ta på alvor, ikke nok et ekkokammer.

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS