NYHET
    
    
        Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) har etter nye forhandlinger gått inn for bygging av T-bane til Fornebu og økte bompenger.
        Foto: Arbeiderpartiet / Bernt Sønvisen / Flickr (CC BY-ND 2.0)
    
    Oslo kommune har forhandlet vekk milliarder av kroner i bompengebetaling fra egne innbyggere
    Hverken byrådsleder Raymond Johansen (Ap) eller samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) svarer på hvorfor dette er rimelig.
        
 
                        
                        
                        
                        
                        
    
    
    Etter flere runder med ekstraordinære forhandlinger vedtok Oslo bystyre i går utbygging av T-bane til Fornebu. Det ble samtidig besluttet å øke bompengesatsene med 40 prosent for å finansiere den stadig dyrere baneløsningen som nå forventes å koste omtrent 30 milliarder kroner.
Dermed godkjenner bystyret en reforhandlet tilleggsavtale til Oslopakke 3, som er en overenskomst mellom Oslo og Viken for innkreving av bompenger og prioritering av samferdselsprosjekter i regionen. Det er en anledning til å se på hva slags dyr – og hvor dyr – denne avtalen egentlig er.
Den nåværende løsningen for bompengeinnkreving består av 83 bompengestasjoner. 60 av disse er plassert inne i Oslo og de gjenværende 23 på fylkesgrensen mellom Oslo og Akershus. Men til tross for at befolkningen i Oslo betaler klart mest i bompenger, er prosjektene pengene finansierer, i hovedsak i Bærum kommunes interesse.
    
                        
    
        
                    
            
            
            
                Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
                
                
                
                    Bestill her
                
                
             
            
                Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
                
                
                
                    Bestill her