Slik markedsfører Cambridge Analytica seg i Norge

Tilbyr målrettet markedsføring med opp mot 5000 datapunkter per person.

Publisert Sist oppdatert

Dokumenter Minerva har fått tilgang til viser hvordan det kontroversielle analyse- og markedsføringsselskapet Cambridge Analytica har presentert sine kapasiteter for prospekter og kunder i Norden.

Cambridge Analytica er selskapet som blant annet hjalp Donald Trump og Brexit-kampanjen å vinne to svært kontroversielle valgseire. For øyeblikket er selskapet involvert i en stor internasjonal opprulling, etter at det ble kjent at brukerdata fra 50 millioner Facebook-brukere har kommet på avveie og vært brukt av Cambridge Analtyica til å utforme politiske kampanjer.

5000 datapunkter per person

I et av selskapets dokumenter skriver Cambridge Analytica at de har kapasitet til å generere opp til 5000 datapunkter per person. Dette arbeidet skal ha vært gjennomført på mer enn 230 millioner amerikanere for å bygge datamodeller for målrettet kommunikasjon.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS