Innvandrerelever i England mer motiverte

Forskning: Innvandrere til England har positive holdninger til utdanning som smitter over på deres barn.

Publisert Sist oppdatert

Elevenes motivasjon er viktig for å oppnå gode resultater i skolen. To britiske forskere bekrefter i et nytt paper dette, og har funnet at elever med innvandringsbakgrunn har betydelig og signifikant mer positive holdninger til læring enn de uten. Fordelen er omtrent like stor blant første- og andre-generasjons innvandrerungdom.

Forskningen er basert på data fra Englands deltakelse i PISA-undersøkelsen i 2015, der omkring 4500 elever mellom 15 og 16 år fra drøye 200 skoler deltok. Av disse hadde 18 prosent innvandrerbakgrunn. Resultatene er kontrollert for sosioøkonomiske faktorer, og var også robuste når de ble sjekket mot PISA 2012, da langt færre elever deltok.

Forskjellen i holdninger er så stor at den tilsvarer effekten av å flytte opp tre trinn på en syvtrinns-stige for foreldrenes utdanningsnivå. (Høyt utdannede foreldre har vanligvis mer motiverte barn).

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS