SONY DSC
GuoJunjun / Wikimedia Commons [CC BY-SA 3.0 NO]
Munchmuseet innrømmer at sponset innhold må merkes tydelig
– Vi kunne vært tydeligere på at dette var et betalt samarbeid, sier Gitte Skilbred ved Munchmuseet. Museet har allerede endret FB-innlegget som skapte debatt.
Fredag i forrige uke la Munchmuseet ut en post på Facebook der de skrev: «Tusvik og Tønne har anmeldt utstillingen «Emma & Edvard – Kjærlighet i ensomhetens tid».
Anmeldelsen var imidlertid ingen anmeldelse. I stedet var Tusvik og Tønne blitt betalt av museet for å lage innslaget, og Munchmuseet har de siste par dagene fått kritikk på Minerva.
«Munchmuseet sår tvil om sin egen troverdighet», skrev kurator Susanne Grina Lange, mens Erlend Høyersten, direktør ved Aarhus Museum (AROS), mente at opptredenen var flau og tydet på at museet ikke har gode nok retningslinjer for kommunikasjonen sin.
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her