KULTUR

Vi tar ikke lenger steget inn i ekte, nære relasjoner

Lyset fra sjokoladefabrikken (2020) viser hvordan vi i dag konstruerer våre egne små verdener – der alt skjer på våre premisser.

Publisert Sist oppdatert

For meg er det ingen tvil: Dag Johan Haugerud kan bli en av de fremste norske filmskaperne noensinne – og etter min mening må Barn (2019) regnes som en av de ypperste norske filmene vi har. Ja, den er et mesterverk.

Men Lyset fra sjokoladefabrikken (2020), som ganske nylig har hatt premiere, er ikke noe mesterverk. Det er altså ikke slik som Morgenbladets anmelder skal ha det til, at det er en «skandale» at filmen ikke får en «bredere nasjonal eller internasjonal lansering». Det er imidlertid heller ikke slik som Subjekts anmelder skal ha det til: «Som en etappefilm lykkes Haugerud i mye, men som et frittstående verk mislykkes han i skape noe stort.»

Feilen begge disse kritikerne gjør, er å behandle Lyset fra sjokoladefabrikken som om det er et verk i samme kategori som Barn, som om førstnenvte forsøker å oppnå noe lignende som sistnevnte. Det vil si, de liksom antar at Lyset fra sjokoladefabrikken forsøker å være et mesterverk tilsvarende Barn.

For å lese denne saken må du være abonnent

Minerva er høyresidens dagsavis: et sted for grundig journalistikk, politisk debatt og ideologiske perspektiver du ikke får andre steder.

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS