– Kan skade den offentlige samtalen

Flere av de store kulturinstitusjonene i Oslo begynte med innholdsmarkedsføring i aviser og hos bloggere i fjor. De forventer at budsjettene øker i år.

Publisert Sist oppdatert

Innholdsmarkedsføring er en form for reklame som har vært i rask vekst de siste årene. I stedet for å kjøpe for eksempel én avisside til en annonse man selv har utformet, kjøper man «innfødt» omtale i en artikkel, et intervju eller annet redaksjonelt stoff. Hvem som lager stoffet, varierer. Det kan være den som kjøper reklamen, eller den som eier kanalen. Det kan være en avis, en blogger, eller en podkast, alt etter hvem man vil nå fram til.

Kunst og kultur egner seg ekstra godt for innholdsmarkedsføring. Årsaken er at det er lettere å lage godt og interessant innhold om et teaterstykke eller en film, der innholdet er i fokus for det som skal selges, enn for eksempel om en sjampo.

Foreløpig har det likevel vært lite såkalt «innfødt» innholdsmarkedsføring i kulturen. Et av de første kjente eksemplene var filmomtalen av Kongens Nei, som ble laget av VGs partnerstudio. Senere har vi blant annet sett det i Natt & Dag, som i dette samarbeidet med Dansens Hus.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS