KULTUR

Antirasistisk studiesirkel på Oslo Nye Teater

Når skuespillerne kaster ut deler av publikum fordi de har «feil» syn på rasisme, oppnår forestillingen «Rasisten» sitt definitive høydepunkt.

Publisert

«Neger!» «Neger!» «Neger!» Tom Erik (spilt av Per Egil Aske) skriker ordet i ansiktet til Noa (Tani Dibasey). Gang etter gang. Høyere og høyere. Mer og mer insisterende. Mer og mer frådende. Publikum er stille. Helt stille. Jeg tror ingen av oss vet helt hvordan vi skal sitte. Eller hvilket ansiktsuttrykk vi skal ha. Det er ubehagelig. Jeg tror vi alle kjenner det på kroppen.

Scenen er et av klimaksene i forestillingen «Rasisten», skrevet av Even Torgan (som også har regien), Tine Skjold og Tani Dibasey, som hadde urpremiere på Oslo Nye Teater på onsdag.

Vi følger et team av skuespillere og regissør som først skal sette opp forestillingen Rasisten og deretter Ibsens Byggmester Solness. Konfliktene og rasismen innad i teamet blir stadig klarere utover i stykket. Og målet formuleres klart på scenen: Å vise fram hverdagsrasisme i Norge anno 2023, og å treffe publikum fysisk og emosjonelt. Rasisten vil pushe grensene for trygghet på scenen, og trygghet blant publikum. Og de lykkes.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS