KULTUR
Mark Rothko. Malerier på papir.
Foto: Børre Høstland / Nasjonalmuseet
Å like Mark Rothkos bilder er et spørsmål om tro, ikke estetikk
Hva er likheten mellom tornene på Jesu krone og Rothko-utstillingen på Nasjonalmuseet, spør Tommy Sørbø i en dialog om Rothko, religion og relikvier.
Jeg er på Mark Rothko-utstilling på Nasjonalmuseet i Oslo sammen med en venn. Vi er i et av rommene med Rothkos mest typiske arbeider fra 1960-tallet, når min venn utbryter:
«Dette får jeg ikke noe ut av. Hva er det jeg ikke har skjønt?»
«Hvis det er kunsten du mener, så er det ikke noe å skjønne», svarer jeg. «En ting kan du nemlig være helt trygg på, den er det heller ingen andre her som skjønner noe av. Ikke de andre som går omkring her og ser. Ikke de som har kuratert utstillingen. Ikke de som skriver om den. Ikke de som kritiserer den. Ikke Rothko selv en gang, forsto seg på det han lagde.»
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her