Veldig ofte i norsk skole betyr to lærere at den ene læreren planlegger økten og den andre bare kommer og er med, sier Oddny Judith Solheim.

– Man tar en politisk avgjørelse og pøser ut mye penger

…og så går det en stund og man oppdager at det ikke gikk, sier professor Oddny Judith Solheim, som har forsket på lærernormen.

Publisert Sist oppdatert

Oddny Judith Solheim er professor ved Universitetet i Stavanger og leder for Kunnskapssenter for utdanning. Hun var prosjektleder for Two Teachers, et stort forskningsprosjekt som skulle undersøke effekten av å ha to lærere i klassen. Lærernormen ble vedtatt i 2017 og innført i 2018. Det førte til 2500 flere årsverk i skoleverket på kort tid. 

Forskningsprosjektet viste at å få inn en ekstra lærer ikke er nok i seg selv når målet er mer læring og mer trivsel. Det er først når skolene klarer å bruke de ekstra lærerne på en målrettet og gjennomtenkt måte at det får en effekt.

Det må rett og slett en gjennomtenkt plan til, sier Solheim, som sammen med Vibeke Opheim nettopp har publisert en artikkel om forskningsresultatene i Norsk pedagogisk tidsskrift

For å lese denne saken må du være abonnent

Minerva er høyresidens dagsavis: et sted for grundig journalistikk, politisk debatt og ideologiske perspektiver du ikke får andre steder.

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS