Markedsøkonomien er den store innovasjonsmotoren

Mange tror at forskning og innovasjon er det samme. Det stemmer ikke.

Publisert Sist oppdatert

I dagens samfunnsdebatt er det mange som fremhever hvor viktig forskning er for innovasjonen, og bruker de to begrepene om hverandre. Med det er det bare et problem – det finnes flere fruktbare forbindelser mellom forskning og innovasjon, men ingen sikker påvist sammenheng som tilsier at mer forskning automatisk gir mer innovasjon.

Dette empiriske faktum minner oss også om at forskning ikke er det samme som innovasjon. Forskning handler om systematisk arbeid for å skape ny kunnskap og bedre forklaringer på viktige sammenhenger innen en rekke kunnskapsfelt, og skjer hovedsakelig på universiteter, høyskoler og forskningsinstitutter.

Ingen innovasjon uten entreprenører

Innovasjon er noe annet. Innovasjon handler om å gjennomføre nyvinninger i praksis. Verdiskapende innovasjoner er uløselig forbundet med entreprenørskap gjennom konkurransedrevne markedsprosesser.

Vellykkede innovasjoner vinner frem i markedskonkurransen gjennom å tilføre økt kundeopplevd verdi på stadig mer kostnadseffektive måter, på bekostning av mindre attraktive og mer kostbare alternativer. Denne dynamiske konkurranseprosessen skaper produktivitetsvekst gjennom reallokering av ressurser, bort fra mindre produktive anvendelser, over til anvendelser som viser seg å være mer produktive og verdiskapende.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS