NYHET

Nullvekstmålet får hedersomtale av OECD

Dyrere bompenger, færre parkeringsplasser og flere sykkelveier fremheves som eksempler på norsk politikk andre land bør kopiere.

Publisert

OECD har nylig valgt ut 10 eksempler fra ulike land på gode virkemidler for å få ned utslipp. Fra Norge trekker organisasjonen frem nullvekstmålet for personbiltrafikken og byvekstavtalene.

Listen med virkemidler er en del av OECDs arbeid med IPAC (International Program for Action on Climate) som Frankrikes president Emmanuel Macron har tatt initiativ til.

Nullvekstmålet ble lagt til grunn av Stortinget i Klimaforliket i 2012, og innebærer at veksten i persontransporten i byområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Målet ble deretter lagt til grunn i Nasjonal transportplan 2014-2023 og 2018-2029.

For å realisere dette målet er byvekstavtalene et av de viktigste grepene. I byvekstavtalene koordineres areal- og transportutvikling på tvers av statlig, regionalt og lokalt nivå. Byvekstavtalene fremforhandles mellom statlig, regionalt og lokalt nivå og er langsiktige avtaler som gjensidig forplikter partene, der byene som deltar i byvekstavtalene vil kunne utløse statlige overføringer til å realisere målet i kombinasjon med lokale virkemidler som høyere bompengesatser og arealplanlegging.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS