Kan pressen omtale personer ved navn når identiteten er blitt kjent i sosiale medier?
Pixabay
Trenger vi en ny Vær varsom-plakat?
NRK, VG og Khrono har brutt god presseskikk, mener Anki Gerhardsen, enda den omtalte var identifisert utallige ganger i sosiale medier. Er det presseetiske regelverket godt nok? Ja, mener Torry Pedersen og Svein Brurås. Elin Ørjasæter er ikke like sikker.
Tidligere denne uken skrev Anki Gerhardsen en kronikk som ble mye lest og delt. Hun mente at NRK, VG og Khrono har brutt god presseskikk ved å identifisere professoren som det neppe er behov for å introdusere på nytt her.
Et spørsmål som melder seg, er hvorvidt det er behov for et nytt presseetisk regelverk. Bør presseetikken revideres til å omfatte samhandlingen mellom sosiale og trykte medier når sosiale medier stadig får større plass i befolkningens nyhetskonsumpsjon?
– Nei, mener Svein Brurås, professor ved Høgskulen i Volda.
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her