Kulturjournalistikken har vært i krise lenge

Men det meste av kulturstoffet som har blitt kuttet, trenger vi ikke å savne.

Publisert Sist oppdatert

Det er få som leser og vil kjøpe kulturjournalistikk på nett, viser en analyse fra mediekonsernet Amedia i helgen. Klassekampen melder at også Aftenposten og BT erfarer at kulturstoff genererer lite interesse hos lesere.

Når mediehusene har måttet slanke avisene på grunn av færre annonsepenger, har det naturlig nok gått hardest utover de redaksjonene som genererer minst penger, altså kultur:  Aftenposten har for eksempel kuttet seks journalister siden Sara Sørheim overtok som kulturredaktør for tre år siden.

Amedias undersøkelse bekrefter den gjengse oppfatningen om at kuttene har gjort kulturdekningen tynnere og dårligere.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS