SPALTIST

Hvor godt fungerer det norske demokratiet?

Jette Christensen løfter frem flere interessante problemstillinger når hun tar for seg ti sårbarheter i demokratiet. Men boken kunne gjerne gått mye dypere.

Publisert

Statsviter og tidligere Arbeiderparti-politiker Jette Christensen har skrevet boken Demokratiet, det er oss. I utgangspunktet skulle dette være en intervjubok, men Christensen valgte underveis å heller skrive kortere tekster om det hun kaller 10 sårbarheter i verdens beste folkestyre. Ideen er altså å relatere det vi hører om internasjonale autokrater, populisme og liberale demokratiers forfall til Norge. Christensen har også skrevet et notat for Civita, Hva truer det liberale demokratiet? Her er perspektivet internasjonalt. Boken bygger videre på det rammeverket som presenteres, men retter blikket mot Norge. Det er en vanskelig øvelse, og jeg synes ikke alle de norske eksemplene fungerer like godt.

Jeg tror kanskje at en intervjubok hadde fungert bedre. Christensen har snakket med mange kunnskapsrike mennesker, og de delene av boken der hun går i dialog med dem, er interessante.

De ti sårbarhetene i liberale demokratier fungerer som en oversikt. Det handler om medier som knebles, om domstoler som blir politiske, om lite ytringsfrihet, om korrupsjon, om fjerning av rettigheter og om populistiske svar på vanskelige spørsmål. Det blir vanskeligere når disse sårbarhetene skal illustreres med norske eksempler. En grundig gjennomgang av ulike forhold i Ungarn, eller Polen under Lov og rettferdighetspartiet (PiS), kunne bedre fått frem farene ved politisk kontroll av domstoler og medier, eller knebling av akademia og organisasjoner de politiske myndighetene ikke ønsker. I Liberal halvtime fra mai 2022 snakker Jette Christensen mer inngående om utviklingen i Polen og Ungarn.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-