SPALTIST

«Høysangen», tresnitt av Julius Schnorr von Carolsfeld for Die Bibel in Bildern, 1860.

Erotiske bibelvers og Aune Sands nedvurderende hyllest av kvinnen

Jone Salomonsen har utvilsomt rett i at Sand romantiserer kvinnen og setter henne på en pidestall. Problemet er at han bare videreformidler objektiviseringen av kvinnen som allerede finnes i bibelteksten.

Publisert

I skyggen av koronapandemien, utspilte det seg på Dagsnytt 18 den 29. april et underlig skue. I studio satt teologiprofessor Jone Salomonsen og kunstner Aune Sand for å diskutere sistnevntes opptreden i en video fra Bibelselskapet der Høysangen i Det gamle testamentet ble presentert. I en birolle deltok Bibelselskapets generalsekretær Paul Erik Wirgenes, for å forsvare at Sand i utgangspunktet ble hyret inn uten en kvinnelig motstemme i videoen.

Hvis målet var å få oppmerksomhet om bibelteksten, var det utvilsomt en genistrek å bruke Sand som tekstleser. Det skal vanskelig gjøres å finne en mer patosfylt formidler av høysangens erotiske hyllest til kvinnen enn Aune Sand.

Problemet er bare at han gjorde mer enn å lese bibelteksten. I en sømløs overgang kom han med sin egen hyllest til Kvinnen, i bestemt form entall, i tillegg til å lovprise kvinnene i sitt eget liv.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS