Tunnelsyn om Ring 1?

Hammersborg- og Vaterlandstunnelen skal bygges om i forbindelse med det nye regjeringskvartalet. Kan den like godt stenges permanent?

Publisert

Det blåser opp til nok en åpen kamp mellom Oslo kommune og staten om Oslo-trafikken. Stridighetene er spesielt interessante fordi det er snakk om en Ap-ledet regjering og et Ap-ledet byråd, om enn med ulike samarbeidskonstellasjoner. En langvarig konflikt om E18 vestover har foreløpig endt med at Oslo kommune er blitt overkjørt. Nå står striden om Ibsen-tunnelen, og spørsmålet om forholdet mellom bil og byutvikling i indre by.

I forbindelse med byggingen av det nye regjeringskvartalet skal nemlig Hammersborg- og Vaterlandstunnelen bygges om. Våren 2024 stenger tunnelen som forbinder sentrum øst med sentrum vest, og arbeidet, som ifølge planen skal vare i tre år, begynner. Prisen for prosjektet er på 3,5 milliarder kroner. 

Flere har tatt til orde for at det ikke er behov for tunnelen, og at veien derfor helst burde stenges permanent i forbindelse med byggingen av regjeringskvartalet. Det ville gi muligheter for en helt annen byutvikling i det viktige sentrumsområdet der Ring 1 går i dag. Spesielt stiller flere seg kritiske til påstanden om at det vil være behov for tunnelen etter at den først har stått stengt i tre år. Mange av utfordringene og kostnadene ved stenging vil da måtte tas uansett.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS