En bok om å gå glipp som du trygt kan gå glipp av

Den danske psykologiprofessoren Svend Brinkmann er tilbake med en ny selvhjelpsbok for folk som ikke leser selvhjelpsbøker.

Publisert Sist oppdatert

Den danske psykologiprofessoren Svend Brinkmann ble for noen år siden kjent med boken Stå imot. Den var et oppgjør med selvhjelpslitteratur, coaching og liknende humbug. Selv har jeg i løpet av yrkeslivet flere ganger blitt torturert med intetsigende motivasjonsforedrag og et kontraproduktivt selvutviklingspress i medarbeidersamtaler. Derfor gav jeg Brinkmanns bok positiv omtale den gangen.

Men i ettertid er jeg blitt mer skeptisk til prosjektet hans. Han har selv ikke klart å stå imot, men gitt ut to nye bøker som best kan beskrives som selvhjelpsbøker for folk som ikke tror på selvhjelpsbøker. Det finnes et marked for alt. Han seneste utgivelse er essayet Gå glipp – Begrensningens kunst i en grenseløs tid. I likhet med de to foregående bøkene har den også nå kommet ut på norsk.

Mange selvfølgeligheter

Hva er det så vi skal gå glipp av? I et intervju om boken i Aftenposten nylig sier Brinkmann at «selvrealisering er blitt et krav». Det fikk meg til å lure på om han ikke synes folk burde forsøke å utnytte sitt potensiale i karriere og privatliv. Burde jeg slå meg til ro i en lite intellektuelt stimulerende jobb selv om jeg aller helst vil bli psykologiprofessor? Det ser imidlertid ikke ut til å være det Brinkmann mener. I boken skriver han for eksempel at det ikke er vanskelig å forestille seg hvor lett man vil føle seg fremmedgjort på jobben dersom man opplever arbeidet som meningsløst.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-