Filosof Einar Duenger Bøhn ler. Han vet selv at det ligger en provokasjon i påstanden. Både fordi Edvard Munch er, vel, Munch, og fordi hyllester til Nerdrum fort roter seg inn i anklager om kitsj, kulturkrig og svermerisk kult.
En av gjestene på bokbadet protesterer og mener det ikke er blitt fortalt noe nyttig om filosofien i Nerdrums kunst, slik Duenger Bøhns ferske bok tar mål av seg å gjøre.
– Vi liker det du sier, protesterer de fleste andre til stede på Cappelen Damms kafé i Stortingsgaten.
Krever avstand
Boken har tatt lang tid å få ferdig, forklarer Bøhn. Den har brygget hos ham lenge.
Som kunstner er Odd Nerdrum større enn man er klar over. Han tenker det vil gå mange, mange år før vi helt er i stand til å forstå omfanget av Nerdrum. Og kanskje har vi, som nordmenn, ikke helt den avstanden som trengs for å bedømme Nerdrums format.
«Jernloven» er ett av Nerdrums hovedverk, mener Duenger Bøhn.Foto: Alexander Z. Ibsen
Provoserer
Duenger Bøhn mener Nerdrum påkaller både mindreverdighetskomplekser og bitterhet. I tillegg er det noe uforklarlig med aggresjonen han vekker, forklarer han.
– Det er fascinerende at en 80-åring provoserer mer med sin kunst enn unge kunstnere som begår diverse obskøniteter på lerret kan gjøre, sier han til tilhørerne.
Som kjent har Nerdrum provosert så lenge han har vært virksom. Gjennom alle sine kunstneriske perioder har han klart å skape debatt, konflikt og kontrovers.
Foto: Cappelen Damm
Noe har åpenbart vært kalkulert fra Nerdrums side, såpass erkjenner også Duenger Bøhn. For egen del er han ikke helt enig i ekspertene som i dag ser ut til å ha landet på at det er den tidlige Nerdrum som har størst kunstnerisk verdi.
Tidløshet
Det er de mer tidløse verkene, fra midten av Nerdrums karriere og frem, som har størst verdi for Duenger Bøhn.
Han bruker verket «Jernloven» som eksempel, der en skikkelse er i ferd med å tukte en annen med en stokk. Han går gjennom jordfarge, soloppgang og mangelen på klær.
For Duenger Bøhn er det en slags sivilisasjonskritikk å spore her. Nerdrum er en oppdrager, og en mester i å la kunsten kommunisere – som er kunstens fremste mål, forklarer filosofen.
Figurativ humanisme
Nerdrum-serien på NRK ble en braksuksess, og er på vei med sin neste sesong. Det er et momentum bak både Nerdrum og figurativ kunst.
– Kan man bli større enn Munch om man ikke er figurativ, spør Minerva.
Duenger Bøhn drar litt på det.
– Populær, kan man i alle fall bli, svarer han litt unnvikende.
Men det kan det ligge noe her.
– Filosofisk sett, tror jeg det er vanskeligere å fange noe så evig, dypt og interessant hvis det ikke har med mennesker, avslutter han.