KULTUR

Vi må huske på lillebror Vigeland før det er for sent

En unik kunsthistorisk bygning trenger vår felles omsorg.

Publisert Sist oppdatert

Det står en unik bygning på Slemdal i Oslo. Det er kombinert museum, mausoleum og gravplass. En del vet om det, men de som driver det, forteller at det gjerne er turister fra utlandet som tar seg bryet med å besøke stedet.

Det er snakk om Emanuel Vigelands museum, hvor veggene er dekorert med hans visjonære fresker tilegnet livet. At han i det hele tatt kunne vie seg til et så stort prosjekt, sier sitt om hvor stor han var i sin samtid. 

Emanuel Vigelands mausoleum på Slemdal i Oslo
Emanuel Vigelands mausoleum på Slemdal i Oslo

Emanuel levde mellom 1875 og 1948, og var stor innen vindusmalerier. Mens han levde var han like stor og anerkjent som sin storebror Gustav. I dag kommer kunsten hans helt i skyggen av ham. Det lukkede mausoleet på Slemdal kan ikke måle seg i synlighet med den monumentalt dekorerte Frognerparken.

Styret ved museet forteller om flere problemer knyttet til restaurasjon. For mausoleet har fått store skader. Det er behov for bedre vannavløp for at ikke bygningen skal få større skade, og freskene på innsiden trenger restaurasjon. De har helt enkelt fått vannskader – store vannskader.

Oslo kommune gir en liten årlig støtte til stiftelsen som driver museet, men denne gir ikke mulighet til mer omfattende vedlikehold. I samarbeid med Galleri Grotten legger nå museet ut tegninger og skisser av Emanuel Vigeland for privatsalg, delvis for å finansiere vedlikehold. Alt dette kunne vi lese om i D2 nå sist helg

Stiftelsens intendant, Kjartan Hauglid, forklarer til oss at hovedformålet med salgsutstillingen er å få «blest og engasjement» for kunsten, som ikke tidligere har vært vanlig å eie for private kunstsamlere. Ja, mange av disse skissene har ikke vært tilgjengelig for offentligheten i det hele tatt. 

Kjartan Hauglid gjør klar bilder til salgsutstillingen. Flere av verkene har aldri tidligere vært vist.
Kjartan Hauglid gjør klar bilder til salgsutstillingen. Flere av verkene har aldri tidligere vært vist.

Hauglid forteller videre om hvorfor det er vanskelig å oppdrive de nødvendige midlene. Museet har ingen faste heltidsansatte og er derfor ikke kvalifiserte til å søke midler til restaurering på linje med andre museer i Det nasjonale museumsnettverket. Etter at regjeringen fjernet gaveforsterkningsordningen, mistet mange aktører i kultur-Norge viktige ekstratilskudd når de mottok private gavedonasjoner. 

De unike freskene dekker veggene i dette unike rommet.
De unike freskene dekker veggene i dette unike rommet.

Vi deler Hauglids tanke om at alt starter med engasjement. Mausoleet på Slemdal er unikt og det bør ha allmenn interesse at det består. Vi skal sikre at et skriftlig spørsmål blir sendt kulturministeren for å få svar på om det ikke finnes en måte staten kunne bidratt med midler for å sikre bygningens fremtid og den tidløse kunsten i den. 

Det er mange gode krefter som ønsker at lillebror Vigeland også skal få sin rettmessige plass i norsk kunsthistorie. I den forfatning mausoleet befinner seg, bør staten vurdere om ikke det er mulig å bidra for å sikre tidløs kulturarv, for fellesskapets beste. 

Vi inviterer våre venner og støttespillere til en aften viet Emanuel Vigelands kunst 2. februar klokken 19.00, på Galleri Grotten. Dette i regi av Ny norsk kulturpris, som er vår nyetablerte kulturpris som skal hedre klassisk kultur og kunst i Norge. Følg oss gjerne på sosiale medier for å bli orientert om våre ulike arrangementer.

Alexander Zlatanos Ibsen er nyhetsredaktør i Minerva. Anna Molberg er stortingsrepresentant for Høyre.

Powered by Labrador CMS