KULTUR

David Zink Yi: Untitled (Architeuthis) fra utstillingen Atlanterhavet. Myter, kunst, vitenskap ved Henie Onstad Kunstsenter.

En kritikk av kunstens oppheng i å være kritisk

Den nye utstillingen på Henie Onstad viser at også kulturinstitusjoner iblant bør være kritiske til behovet for kritikk.

Publisert

Kunsten som har overlevd historien, har i hovedsak gjort det fordi den har noe evig over seg. Den mister ikke sin aktualitet eller relevans for menneskene selv om verden endrer seg. Kulturinstitusjonene, som forvalter kulturminner, har derimot som sin store oppgave å formidle og plassere kunsten og kulturen i strømningene i samfunnet. For hvis kulturen skal spille en rolle i samfunnet (og samfunnsdebatten), må den oppleves som i en eller annen forstand relevant. Det skjer ikke av seg selv.

Denne relevansen lykkes Henie Onstad Kunstsenter svært godt med i sin nye utstilling Atlanterhavet. Myter, kunst, vitenskap som åpnet i slutten av april, og holder det gående til september. Med kunstverk fra 1400-tallet og fram til i dag flettes havets historiske betydning og påvirkning sammen med samtiden. Det blir en kraftfull historiefortelling der havet blir værende som en konstant og kraftig skikkelse i vår verden. 

Evige temaer

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS