Mor Teresa i demokratiets tjeneste

Nei, det er ikke akkurat det kommunikasjonsrådgiverne er, insinuerte Journalistlagets nestleder Thomas Spence. Minerva inviterte til debatt om påvirkning i dag.

Publisert Sist oppdatert

Nei, det er ikke akkurat det kommunikasjonsrådgiverne er, insinuerte Journalistlagets nestleder Thomas Spence. Minerva inviterte til debatt om påvirkning i dag.

Hans Geelmuyden har skrevet om påvirkning i den ferske utgaven av Minerva, og var første mann ut i dagens paneldebatt. Men Geelmuyden liker ikke denne betegnelsen på kommunikasjonsrådgivernes arbeid, og forklarte for Minerva og salen at en slik artikkel kunne han ikke skrive. Derimot kunne han skrive om  medvirkning.

For bransjens norske nestor er ”påvirkning” et negativt begrep. Premisset er at noen vet bedre enn andre og skal bedrive enveiskommunikasjon. Han og bransjen tror på det de gjør, riktignok med litt varierende begeistring fra oppdrag til oppdrag, og hjelper oppdragsgiveren med medvirkning i prosessene, insisterte Geelmuyden. Bedre informasjon gir bedre beslutninger, og dette er grunnlaget for bransjens eksistens.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS