Hva kan AI få å si for Osloskolens eksamenspraksis?

Byråd Sunniva Holmås Eidsvoll mener det er for tidlig å konkludere om AI vil gjøre det nødvendig å holde på skoleeksamen. AI-ekspert ved UiB trekker frem muntlige høringer som godt supplement til langtidsoppgaver.

Publisert

Store sprang i kunstig intelligens (AI) har tatt verden med storm den siste tiden, og debattene raser om temaer fra hvordan teknologien vil forme vår hverdag til hvorvidt AI kan bli slutten på menneskeheten.

Mindre apokalyptisk, men likevel viktig, er debatten om AIs innflytelse på utdanningsfeltet. Undervisere fra ungdomsskole til universitet bekymrer seg for at teknologien vil gjøre det vesentlig lettere for elever og studenter å jukse på prøver og oppgaver. Khrono har skrevet flere saker om hvordan AI – brukt på ulike måter – har klart å levere besvarelser på høyskolenivå som er karaktersatt på hele spekteret som benyttes ved høyere utdanningsinstitusjoner. Og teknologien fortsetter å utvikles.

Instituttleder ved Høgskolen i Østfold Espen Langbråten Wilberg leverte ved hjelp av chatboten ChatGPT en eksamensoppgave som fikk karakteren A. Ved Høyskolen Kristiania resulterte et eksperiment med å la den samme chatboten besvare fire eksamensoppgaver av ulik vanskelighetsgrad med karakterene B, C, D og E – samtlige ståkarakterer.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS