SPALTIST

Herøy kirke i brann, 1998

Kirkebranner og falske graver

Sympatien for grupper som gjennom historien har vært utsatt for overgrep, kan føre til at det trekkes forhastede konklusjoner basert på et entydig moralsk narrativ, som igjen kan få alvorlige konsekvenser.

Publisert

På 90-tallet ble Norge rammet av en rekke kirkebranner. Fra 1992 til 1996 ble ni kirker påtent, mens totalt 17 kirker brant ned eller ble totalskadet. Bildet av en overtent Fantoft stavkirke som brenner ned til grunnen, rystet en hel nasjon. Etterhvert ble det klart at gjerningspersonene tilhørte et black metal-miljø der lefling med satanisme og hat mot kristendommen stod sentralt. 

Det synes fullstendig utenkelig at noe lignende skulle skje i dag, black metal-miljøet har for lengst blitt tatt inn i varmen og kirkebrannene fremstår mer som et fragment fra mytologisk fortid enn noen få tiår tilbake i tid. 

En skulle tro at kirkebranner ikke lenger forekom som annet enn et resultat av lynnedslag eller brann i elektriske anlegg. I Canada lukter det imidlertid svidd etter at landet under pandemien i 2021 ble rammet av en bølge av kirkebranner som overgår den norske kirkebrann-epoken på 90-tallet. Hele 83 kirker har blitt utsatt for hærverk eller blitt satt i brann.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS