NYHET

Dansk studie: Bussing av minoritetselever til andre skoler gjør mer skade enn nytte

I Aarhus fraktes minoritetselever til skoler med høy andel etnisk danske elever som skal virke som forbilder. En undersøkelse viser at elevene gjør det dårligere sosialt og faglig.

Publisert

Danske forskere og skolepolitikere har i mange år snakket om klassekamerateffekten som et middel for å unngå etniske og sosialt adskilte skoler. Tanken går ut på at å blande barn med språklige utfordringer med barn fra den mer ressurssterke middelklassen vil gi de svake elevene bedre muligheter til å lære dansk og tilegne seg nødvendige ferdigheter i skolen.

Også i Norge, da spesielt i Oslo, har bussing av elever med minoritetsbakgrunn til skoler med høy andel etnisk norske elever vært debattert av og på i årevis. Senterpartiets førstekandidat til Stortinget fra Oslo, Aisha Naz Bhatti, ønsket sommeren 2017 en ny debatt om temaet, uten at forslaget skapte særlig entusiasme. Og i motsetning til i Danmark har det aldri blitt vedtatt noen slik ordning som integreringstiltak her til lands.

Bussing av minoritetselever har derimot en lang historie i USA, hvor høyesterett i 1971 mente tiltaket var et passende middel for å regulere store etniske skiller i amerikanske skoler. Selv om skoler segregert ved politisk vedtak på det tidspunktet var erklært grunnlovsstridig, var elevmassen mange steder delt etter etnisitet som følge av geografi.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS