Lektor Klara Furuberg er opptatt av det evidensinformerte.

– Vår læreplan er på kollisjonskurs med forskningen

Det er trist at samfunnets viktigste profesjon er blitt så ideologidrevet, sier lektor Klara Furuberg.

Publisert

Vi har mange teorier om læring, men ikke en evidensinformert forståelse av hva læring er, sier Klara Furuberg. Hun er lektor og en av initiativtakerne bak Facebook-gruppen «lærere for evidensinformert undervisning», en grasrotgruppe med cirka 700 lærere og andre interesserte. Gruppens hensikt er å få frem forskning som viser hva som faktisk fungerer i klasserommet og bidrar til læring.

Det dreier seg i all hovedsak om empirisk forskning. Det finnes så mye relevant forskning som ikke brukes i lærerutdanningen, hevder Furuberg. Det er empirisk forskning på biologi, hjerne, læring, minne og hvordan ting foregår i klasserommet. 

– Lærerutdanning og pedagogikk er tradisjonsbasert og teoridrevet. Vi har mange teorier om læring, sier Furuberg med vekt på ordet «teori». 

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS