Lektor Klara Furuberg er opptatt av det evidensinformerte.
Foto: Sanna Sarromaa
– Vår læreplan er på kollisjonskurs med forskningen
Det er trist at samfunnets viktigste profesjon er blitt så ideologidrevet, sier lektor Klara Furuberg.
Vi har mange teorier om læring, men ikke en evidensinformert forståelse av hva læring er, sier Klara Furuberg. Hun er lektor og en av initiativtakerne bak Facebook-gruppen «lærere for evidensinformert undervisning», en grasrotgruppe med cirka 700 lærere og andre interesserte. Gruppens hensikt er å få frem forskning som viser hva som faktisk fungerer i klasserommet og bidrar til læring.
Det dreier seg i all hovedsak om empirisk forskning. Det finnes så mye relevant forskning som ikke brukes i lærerutdanningen, hevder Furuberg. Det er empirisk forskning på biologi, hjerne, læring, minne og hvordan ting foregår i klasserommet.
– Lærerutdanning og pedagogikk er tradisjonsbasert og teoridrevet. Vi har mange teorier om læring, sier Furuberg med vekt på ordet «teori».
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her