Sjef for Hæren Lars Lervik mener forsvaret kan bygges opp vesentlig raskere, også innenfor besluttede budsjettrammer.

– Det er Norge som skal forsvare Norge

Norge ruster opp landforsvaret for et helt nytt trusselbilde, med sterkere hær, heimevern og nordisk samarbeid. Samtidig går debatten om hvor mye vi kan stole på USA.

Publisert Sist oppdatert

Norge bygger nå opp landforsvaret for et helt annet trusselbilde enn for få år siden. I møteserien Møte med Hæren på Den Gamle Krigsskolen tirsdag kveld var det stor enighet om synet på hvordan Norges forsvarsevne skal styrkes, men noe ulike syn på hvorvidt vi kan lene oss tungt på USA for egen sikkerhet.

Hærens sjef Lars Lervik pekte på at Stortingets forsvarsløft og oppbyggingen av tre brigader og fire regimenter er det største taktskiftet siden den kalde krigen, men at kjernepoenget står igjen:

– Det er Norge som skal forsvare Norge.

For å lese denne saken må du være abonnent

Minerva er høyresidens dagsavis. For et offentlig ordskifte det er verdt å ta på alvor, ikke nok et ekkokammer.

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS