Ikke før den fete damen synger

Jeg skal skrive en opera. Eller kanskje ikke. Det er opp til operasjef Paul Curran. Men jeg kjenner allerede operaspøkelset stirre meg i hvitøyet.

Publisert Sist oppdatert

Jeg skal skrive en opera. Eller kanskje ikke. Det er opp til operasjef Paul Curran. Men jeg kjenner allerede operaspøkelset stirre meg i hvitøyet.

Sammen med et team bestående av en regissør, en forfatter og en dramatiker er jeg som komponist invitert til å utarbeide et pilotprosjekt for Den Norske Opera.Noen 'klassisk' opera har vi ikke til hensikt å lage. Utfordringen er å kunne fortelle nye historier på nye måter, med ny musikk og aller helst også til glede for nye lyttere.

I den forbindelse har jeg lyst til å dvele litt ved tre spørsmål som jeg stadig vender tilbake til når jeg tenker på samtidsopera. Å lage opera er en langsom prosess, og man trenger nye metoder for å kunne arbeide med et nyskapende operaspråk. Den gamle modellen er omtrent som følger: operasjefen ringer komponisten og spør om vedkommende kan skrive en opera, noe hun med glede takker ja til. Hun ringer forfatteren, som året etter sender en tekst i posten som komponisten tar med seg inn i komponisthytten. To år senere får operasjefen en pakke i posten inneholdende komponistens musikk til forfatterens tekst. Så blir det opera.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS