Ikke morsomt lenger

Sammen med Morten Traavik spiller slovenske Laibach i Nord-Korea. Laibach har alltid lekt med totalitær estetikk, men denne opptredenen er mer ubehagelig enn noe bandet har gjort tidligere.

Publisert Sist oppdatert

Sammen med Morten Traavik spiller slovenske Laibach i Nord-Korea. Laibach har alltid lekt med totalitær estetikk, men denne opptredenen er mer ubehagelig enn noe bandet har gjort tidligere.

Denne uken står det slovenske bandet Laibach på scenen i Nord-Koreas hovedstad Pyongyang. Med seg har de den kontroversielle norske kunstneren Morten Traavik, som har organisert konserten og bidrar med kunstnerisk regi. Mens Laibach alltid har blitt mistenkeliggjort for sin lek med en totalitær estetikk, er det trekk ved denne opptredenen som gjør at man blir sittende med en ubehagelig smak i munnen som er annerledes enn noe bandet tidligere har blitt møtt med.

Laibach ble startet i 1980 i Ljubljana i det som da fortsatt var Jugoslavia, og inngår i totalkunstverk-prosjektet Neue Slowenische Kunst (NSK). Gruppens aktivitet har fra starten av inngått i et totalkunstverk der musikken bare er en av bestanddelene sammen med teater, film, billedkunst og omhyggelig iscenesatte intervjuer. De første årene vakte de vel så mye oppsikt for sin bruk av uniformer og kombinasjon av symboler – en av deres tidligste meritter var for eksempel å vinne konkurransen for beste plakat for den jugoslaviske ungdomsdagen (feiret på Titos fødselsdag) med et bidrag som i stor grad var lånt fra en tysk plakat fra 30-tallet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS