NYHET
Siden november i fjor har kollektivfeltet i Bygdøy allés vestgående retning vært sykkelfelt. Prøveprosjektet skal nå evalueres av Bymiljøetaten. Kritikere mener prosjektet har mye av skylden bak de store forsinkelsene i kollektivtrafikken på strekningen.
Foto: Kjetil Ree / Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)
Kaos i Bygdøy allé skaper store utfordringer for kollektivtrafikken i Oslo
Frp mener de store forsinkelsene skyldes prøveprosjekt med sykkelfelt, men Ruter sier utfordringene er langt mer omfattende.
Den siste tiden har trafikken i Bygdøy allé på Frogner i Oslo vært preget av kaos. Lange køer har skapt store utfordringer for kollektivtrafikken som vanligvis beveger seg vestover. Reisende på 31-bussen mot Snarøya beskriver å ha brukt 26 minutter mellom Solli plass og Frogner kirke – en strekning på omtrent 800 meter som ifølge Ruters reiseplanlegger vanligvis tar tre minutter.
Området på Frogner har et høyt trafikalt press på seg, i tillegg til sterk lokal motstand mot bilisme i enkelte gater. 20. mai i fjor ble Løkkeveien stengt for trafikk i et prøveprosjekt beboerne i området har jobbet hardt for, blant annet for å sørge for trygg skolevei for elevene på Ruseløkka skole.
Tidligere denne uken ble vestgående busser på linje 30 og 31 omdirigert vekk fra Bygdøy allé. Mellom kl. 13:30 og 18:00 onsdag kjørte busser direkte fra Nationaltheatret til Skøyen, og hoppet dermed over holdeplassene Solli, Frogner kirke, Olav Kyrres plass, Thune og Skøyen stasjon, ifølge ruter.no.
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her