KULTUR

Gina Bernhoft Gørvell som Hedvig.

Gripende og moderne Vildanden

Å ta vare på Ibsens budskap på tross av hans form, må være en av de store utfordringene for en iscenesetter av Ibsens dramatikk i 2020.

Publisert

Hva skal vi gjøre med Ibsen i dag? Skal vi pietetsfullt vise hans stykker som kulturhistoriske relikvier eller skal vi i stedet gi publikum noe som kan treffe folk midt i deres egne liv?

Langt på vei er Det Norske Teatrets «oppdaterte» versjon av Villanda i Lars Erik Holters regi, en fulltreffer.

Jeg har naturligvis mine motforestillinger, oppflasket som jeg er på den klassiske Ibsen. Den dannede stue-atmosfæren, med prydvekster og tikkende stueur, er borte – som om slike ting aldri har eksistert.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS