KULTUR

Å overskride det egne

Knausgårds bok om Anselm Kiefer gir friske perspektiver på skillet mellom kunstner og kunstverk.

Publisert Sist oppdatert

Mot slutten av sin nye bok, Skogen og elva, siterer Karl Ove Knausgård den greske filosofen Heraklit. «Alt flyter», sa filosofen – og skrev om elven. Naturen er i stadig endring, men samtidig rommer sitatet også en erkjennelse av tilværelsens evige endring.

Kiefer ble kjent på 1980-tallet og han regnes som en av de viktigste tyske kunstnerne i sin generasjon. Gjennom en lang karriere har han arbeidet med forskjellige uttrykk – alt fra malerier, fotografier og skulpturer i bokformat. Sistnevnte kanskje det han er aller mest kjent for, blybøkene. Verket Zweistromland/The High Priestess (1986-89), som består av 200 bøker av bly, er oppkalt etter nettopp to av historiens mest kjente elver: Euphrat og Tigris.

Bokens utgangspunkt er Knausgårds arbeid med en artikkel om Kiefer, et arbeid som skal vise seg å strekke seg over flere år. De møtes flere ganger, i ulike situasjoner – fra Kiefers fødeby i Donaueschingen, til hans gigantiske atelier i Paris og et besøk til en hage hvor man finner Die Donauqelle, selve Donaus kilde.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Digitalt månedsabonnement til kr 119,-

Bestill her

Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS