KULTUR

Josh Kline: Antibodies

Bevæpnede teletubbier, Bush som angrende synder, intravenøs overtidsmikstur og mennesket som avfall er bare noen av bestanddelene i Josh Klines Antibodies som vises nå på Astrup Fearnley Museet.

Publisert

I takt med nedtellingen til det amerikanske presidentvalget øker norske mediers dekning av USA. En dekning som av flere stemmer den siste tiden er kritisert for å være preget av vrangforestillinger og for å tegne et utelukkende negativt bilde av den amerikanske virkeligheten. Josh Klines USA er på lik linje en lite nyansert framstilling. Her vies hvert verk til de undertrykte, de overflødige, overkjørte og uønskede.

Det er ingen tvil om at landet står overfor en rekke utfordringer og problemer, men som Mats A. Kirkebirkeland påpeker i en kronikk i Aftenposten, er landet fortsatt «en enestående skaper av velstand.» Denne delen av historien gir ikke Kline rom for, bortsett fra å knytte seg sterkt til underholdningsindustrien, gjennom utstillingens fortellende stil og visuelle uttrykk. Når Kline tegner opp dette dystopiske sosiale og politiske landskapet er det med en visuell kraft og underliggende underholdningsverdi som gjør utstillingen lettbeint og tung på en gang.

Dette paradokset blir presentert allerede i tittelen Antibodies. Det er mennesket som står i sentrum i utstillingen, samtidig som det stilles spørsmål ved hva som egentlig er menneskets verdi i en senkapitalistisk virkelighet. Hva er et menneske verdt i et samfunn som støtter seg mer og mer til teknologi og automatisering? Hva skjer når en utvikling vi selv har skapt tar overhånd?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS