KOMMENTAR

Markedsuro medførte ekstraordinært store tap på Statkrafts markedsaktiviteter i siste kvartal i fjor

Da strømkrisen traff Norge, tapte Statkraft 10 milliarder kroner på markedsaktiviteter

Statkrafts rapporteringsrutiner gjør det vanskelig å bli klok på hvor pengene blir av. Det er på tide at politikere som stiller spørsmål ved selskapets markedsaktiviteter, får bedre svar om hvilke formål disse aktivitetene tjener.

Publisert Sist oppdatert

Gjennom flere saker har Minerva belyst hvordan flere offentlige kraftselskaper har tapt store beløp på finansiell handel.

I Bergen kommune, som er medeier i kraftselskapet Eviny, har det også blitt en debatt om hvorvidt denne virksomheten er hensiktsmessig: I andre kvartal i år ble klart at selskapet i andre kvartal måtte realisere et tap på over 500 millioner kroner på prissikring, og at selskapet har ytterligere 2,5 milliarder kroner i urealisert tap på sine prissikringskontrakter.

Eviny har måtte tåle kritikk for disse tapene, men selskapet fortjener også skryt for å praktisere stor åpenhet om den finansielle strategien, og hva denne fører med seg på godt og ondt. Av Evinys regnskaper kan man nemlig enkelt lese frem til hva slags finansielle instrumenter selskapet har handlet, hvor store volumer det er handlet for, og hva dette har ført til av henholdsvis realiserte og urealiserte tap så langt.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 999,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 119,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS