FRA PAPIRUTGAVEN
Adam Smith var sosial
Sigve Tjøtta løfter frem det sosiale og moralske individet i Adam Smiths menneskesyn: Det som er interessert i og opptatt av andres behov.
Adam Smith
Bilde: Wikimedia Commons
I Adam
Smith – Marked og moral, som ble utgitt i fjor, skriver professor i
samfunnsøkonomi Sigve Tjøtta godt og detaljert om Adam Smiths tanker om marked
og moral. Mange nyanser kommer frem, og fordommer mot Smith blir avslørt
gjennom Tjøttas møysommelige arbeid.
På
venstresiden sier de radikale markedskritikerne at marked fremmer egoisme. De vil
løfte frem alternativer og vise at «fellesskap fungerer». Mer
moderate stemmer – som for eksempel Jens Stoltenberg – sier gjerne at markedet
er en god tjener, men ingen god herre. Begge
disse synspunktene undervurderer hvor fellesskapspreget og tillitsbasert
markedsøkonomien er.
Tjøtta
illustrerer poengene
mine om venstresiden gjennom å forklare hva egeninteressen i Smiths filosofi
betyr. Tjøtta viser
hvordan ulike teorier om Smiths syn på egeninteresse preger oss, og dermed også
politikken. Han hevder at sentrale tenkere i norsk offentlighet, som Gudmund
Hernes og Torbjørn Røe
Isaksen, misforstår når de tror Smith mener det er en slags egoistisk
egeninteresse som gjør at vi får brød fra bakeren, øl fra bryggeren og kjøtt
fra slakteren. Tjøtta snur på det berømte sitatet og argumenterer for at
bakeren baker gode brød fordi han er interessert i andres behov. Skal man
lykkes i et marked nytter det ikke å ensidig dyrke egeninteressen. Det høres
paradoksalt ut, skriver Tjøtta, men den «sosiale avstanden mellom fremmede i markeder gjør at
markedsprosessen demper uttrykk av selviskhet».
Full pakke: digitalt årsabonnement + tidsskrift til kr 1499,-
Bestill her
Bli støtteabonnent: Få digital tilgang og tidsskrift, og støtt Minerva med kr 3000,-
Bestill her