Zara beklager Gaza-misforståelse rundt kampanje

Aktivister oppfordrer til boikott av Zara etter anklager om at selskapet har imitert palestinske ofre på Gaza. Kampanjen har ikke noe med Gaza å gjøre, svarer Zara.

Publisert

Palestina-aktivister er i harnisk etter at det spanske motegiganten Zara nylig lanserte kampanjen «The Jacket», som ifølge aktivistene håner ofrene for den israelske bombingen av Gazastripen. Blant bildene i motekampanjen er mannekenger pakket inn i plast og omgitt av ødelagte materialer. Kritikerne mener disse bildene ligner påfallende mye på de tragiske bildene av palestinere som sørger over døde slektninger.

Nå oppfordrer de til boikott av Zara. Den norske Instagram-kontoen Rasisme i Norge, ledet av Partiet Sentrum-politiker Jamal Sheik og med over 57 000 følgere, skriver i en post at «Zara har virkelig skadet ryktet sitt etter å ha imitert døde palestinere i sitt [sic] nyeste kampanje!! Du kan håne folks smerte ved å gjøre den om til en tåpelig trend, men husk at å gjøre narr av andres smerte vil alltid slå tilbake på deg og din virksomhet, og vi er kundene, og ingen kunde vil godta en bedrift som profiterer på andres smerte og når deres klær er flekket med blod! SOLIDARITET! Bevegelser rundt om i verden Mot #ZARA»

I videoen ser man Palestina-aktivister feste klistremerker på vinduet til en Zara-butikk før de marsjerer inn med bilder og det som ser ut til å være dukker pakket inn i hvitt tøy. Utenfor står en truck med Palestina-flagg og høyttalere på lasteplanet. Flere andre videoer av aktivister som protesterer mot det de mener er Zaras hån mot palestinere florerer i sosiale medier.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS