KULTUR

Lurer du på hvorfor folk i æreskulturer kan drepe egne familiemedlemmer?

Da bør du se Oresteia på Det Norske Teatret.

Publisert

Oresteia på Det Norske Teatret er en teaterbegivenhet. Aiskylos vant førstepremien med trilogien på Dionysos-festivalen i Athen i 458 f.Kr., og det er den eneste greske trilogien som er bevart. Her får vi den i tekstlig versjon av Jon Fosse og i regi av Eirik Stubø.

Man må gruble litt for å se den samtidige relevansen av slike stykker. Orestes, som dreper sin mor Klytaimnestra som hevn fordi hun har drept hans far Agamemnon, er ikke helt som deg og meg. Han lever i en streng moralsk kultur innrammet av hellige, gudegitte lover, skjebnetro, familieære og blodhevn. Men går vi til sagalitteraturen, eller Bibelen, eller til kulturelle trekk i andre samtidige kulturer – eller gjengkulturer, finner vi mange av de samme trekkene.

Samtidig kan relevansen skjule seg bak vår sivilisatoriske fasade. Slik er menneskene, er det som om Oresteia påstår, når de blir fratatt den kulturelle «kontrollen», som blant annet en rettsstat utøver, og overlatt til sine egne, mer eller mindre frie eksistensielle drifter.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Minervas digitale årsabonnement til kr 799,-

Bestill her

Minervas digitale månedsabonnement til kr 99,- pr mnd,
første to uker kr 1,-

Bestill her

Minervas digitale årsabonnement + tidsskrift til kr 1249,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS